تحولات لبنان و فلسطین

رئیس پژوهشکده پولی و بانکی گفت: قبلا یک چهارم پول خارج از شبکه بانکی بود و الان هم بخشی از پول کلان خارج از نظارت بانک مرکزی در نهادها موجود است.

بخشی از پول کلان تحت نظارت بانک مرکزی نیست
کورش پرویزیان رئیس پژوهشکده پولی بانکی بانک مرکزی در همایش نظارت بانکی گفت: یک زمان ۳۰تا ۴۰ هزار موسسه تعاونی اعتبار با مجوز وزارت تعاون شکل گرفت که بانک مرکزی نظارتی بر آن نداشت، بعدا به ۳۰، سپس به ۱۷ مورد رسید و جمع و جور شد.
پرویزیان بیان داشت، یک زمانی کمیجانی معاون بانک مرکزی گفت یک چهارم پول از اختیار بانک مرکزی خارج است، الان هم بخشی از پول کلان در نهادهای خارج از نظارت بانک مرکزی مانند صرافی دیجیتال، فین تکها، رمزز ارزها، شهرداریها در بخش فروش تراکم سیار و مواردی شرکتها خلق پول و اعتبار می کنند، قرار دارد.
رئیس پژوهشکده پول و بانکی بیان داشت، بانک‌های ادغامی در بانک سپه باعث شد اضافه برداشت در برخی موارد ۲.۵ برابر شد.
پرویزیان گفت: ما اجازه اهرم کردن پول و خلق پول به بانک‌ها نمی دهیم ، در حالی کا برخی موسسات با پول‌های کلان با اهرم کردن منابع می پردازند و نوعی خلق پول می کنند.
رئیس پژوهشکده پولی و بانکی ادامه داد، دولت‌ها همواره با کسری بودجه همراه هستند، بد این حال هرگاه لایحه بودجه به مجلس می رود، با جای انضباط بخشی، باز بر کسری آن می افزایند و هزینه تراشی می کنند.
به گفته پرویزیان، ترازنامه بانک مرکزی دارای بخش دارایی مانند طلا و ارز و مطالبات از دولت و بدهی آن به سهامداران و ذینفعان است.
وی افزود: نگاه خیریه به بانک باید اصلاح شود، بانک بنگاه اقتصادی است.به گفته پرویزیان نسبت پی بر ای در بازار سرمایه برای بانک‌ها یکی از کوچکترین رقم‌ها است و نمی توان انتظار داشت که مردم سهام بانک‌ها را خریداری کنند.
منبع: خبرگزاری فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.